From a University of the Arts to a Pluriversity of the Arts
11 Interviews about the Future of the Art School
[Dutch translation below]
What does the art school of the future look like? How does it smell, sound and taste? Which values are central to it and how do they take shape? What if you could dream freely?
The present confronts us with major interpersonal, societal, political and climatic issues. Changes are needed to leave a safe, fair and livable world for future generations. The arts are more important than ever. When we look at the world around us from an artistic, creative perspective, we learn to see where the pain and the beauty lie, where the opportunity is, and where we can think again. But are the educational institutions in which artists and art educators are trained still suitable for the new systems, questions and relationships that we need to be prepared for the future?
Els Cornelis and Catelijne de Muijnck spoke to a number of students, teachers, scientists, thinkers and makers about what the Art School of the Future could look like. The interviews cover a variety of topics, from social justice, decolonized curricula and inclusive pedagogy to manners, methodologies, values, power structures and the school building.
From the beginning of January, APRIA will publish a weekly interview. The interviewees are a diverse and talented bunch with unique and valuable perspectives: Camille Barton, Jeanne van Heeswijk, Daniela Fais, Louwrien Wijers, Pascal Gielen, Sophie Krier, Annette Krauss, Willem van Weelden, Jack Bardwell, Michelle Teran and Pascale Gatzen.
With special thanks to Barbara Collé, Demi van Kuijk, Marina Sasseron, Karlijn Oussoren, Manon Plomp and Milo Vermeire.
—
Van een University of the Arts naar een Pluriversity of the Arts
Elf interviews over de toekomst van de kunsthogeschool
Hoe ziet de kunsthogeschool van de toekomst eruit, hoe ruikt, klinkt en smaakt ze? Welke waarden staan er centraal en hoe krijgen die vorm? Wat als je vrij zou kunnen dromen?
De huidige tijd confronteert ons met grote sociale, maatschappelijke, politieke en klimatologische vraagstukken. Er zijn veranderingen nodig om een veilige, eerlijke en leefbare wereld achter te laten voor de volgende generaties. De kunsten zijn belangrijker dan ooit. Als we vanuit een artistiek, creatief perspectief naar de wereld om ons heen kijken, leren we zien waar de pijn en de schoonheid zitten, waar de kansen liggen en waar we opnieuw kunnen denken. Maar zijn de onderwijsinstellingen waarin kunstenaars en kunsteducatoren worden opgeleid, nog wel geschikt voor de nieuwe systemen, vragen en verhoudingen die we nodig hebben om op de toekomst voorbereid te zijn?
Els Cornelis en Catelijne de Muijnck spraken met een aantal studenten, docenten, wetenschappers, denkers en makers over hoe de Kunstschool van de Toekomst eruit zou kunnen zien. In de interviews komt een keur aan onderwerpen aan bod, van sociale rechtvaardigheid, gedekoloniseerde curricula en inclusieve pedagogiek tot omgangsvormen, methodologieën, waarden, machtsstructuren en het schoolgebouw. Vanaf begin januari publiceert APRIA wekelijks een interview. De geïnterviewden zijn Camille Barton, Jeanne van Heeswijk, Daniela Fais, Louwrien Wijers, Pascal Gielen, Sophie Krier, Annette Krauss, Willem van Weelden, Jack Bardwell, Michelle Teran en Pascale Gatzen.
—
Find all interviews below / Hieronder alle interviews uit de serie:
- Camille Barton (EN)
- Jeanne van Heeswijk (NL)
- Daniela Fais (EN)
- Louwrien Wijers (NL)
- Pascal Gielen (NL)
- Sophie Krier (NL)
- Annette Krauss (EN)
- Pascale Gatzen (NL)
- Jack Bardwell (EN)
- Michelle Terran (EN)
- Willem van Weelden (NL)
- Afsluitend essay – Els Cornelis (NL)